Ondanks zorgvuldig gebruik en goed onderhoud is een storing aan een elektrische installatie nooit helemaal te voorkomen. Heb je onverhoopt een storing een je laadstation, dan is het zaak om de oorzaak snel te achterhalen. Volg onderstaand stappenplan om de oorzaak van de storing vlot te lokaliseren en te verhelpen.
Bovenstaand stroomschema helpt je achterhalen wat de oorzaak is van de storing aan je laadstation. Download deze checklist en bewaar een print binnen handbereik, zodat je weet wat je moet doen bij een storing.
Stap 1: Staat er spanning op het laadstation?
Zonder stroomtoevoer zal je laadstation niet werken.
Mogelijke oorzaken van het ontbreken van spanning op de lader zijn:
1) Een stroomstoring bij de netbeheerder. Controleer of er in je buurt storingen bekend zijn.
2) Een gesprongen zekering of kapotte aardlekschakelaar. Controleer of de betreffende schakelaar is ingeschakeld. Indien nodig laat je de stroomtoevoer controleren door je elektricien.
LET OP! Als de stroom regelmatig uitvalt bij gebruik van het laadstation, kan dat duiden op een bedradingsprobleem. Laat dan het probleem opsporen en verhelpen door je elektricien of door onze installateur.
Stap 2: Heeft het laadstation verbinding met internet?
Een slimme lader functioneert niet zonder internetverbinding. Controleer de internetverbinding van het laadstation én de wifiverbinding tussen het laadstation en je besturingsapp. Zodra de internetverbinding hersteld is, is het laadstation weer te gebruiken.
Stap 3: Is er sprake van problemen met de laadkabel?
Als het laadstation zelf naar behoren lijkt te werken, maar de auto toch niet oplaadt, dan kan er een probleem zijn met de laadkabel. Inspecteer de kabel op tekenen van slijtage. Bij een vermoeden van slijtage neem je direct contact op met een installateur om gevaarlijke situaties te voorkomen.
TIP!
Voorkom schade aan je laadkabel door onzorgvuldig gebruik. Vochtig weer in combinatie met nachtvorst, verhoogt de kans op problemen met je lader. Ook vuil en modder kunnen het systeem beschadigen. Hang je laadgun daarom altijd netjes terug in de houder om de levensduur te verlengen. Een losse laadkabel berg je na gebruik schoon en droog op.
Stap 4: Geeft de auto een storing?
Als stap 1 t/m 3 nog niets hebben opgeleverd, is het tijd om de auto te inspecteren. Is er wellicht iets mis met de instellingen van de auto of met de accu? Een snelle test bij een ander laadstation is de makkelijkste manier om problemen met je auto op te sporen. Wanneer je auto bij geen enkel laadstation laadt, kan je het best contact opnemen met je garage om de auto te laten nakijken.
Stap 5: Neem contact op met de installateur
In bijna alle gevallen is de oorzaak van storingen in de bovenstaande vier stappen te achterhalen en/of zelf op te lossen. Indien dat niet het geval is, is het tijd om je installateur in te schakelen.
Zorg dat je de storing duidelijk kan omschrijven en houd je klantgegevens bij de hand. Neem contact met ons op via onze website of bel met ons storingsnummer 0492-213003.