Zoals elk mechanisch systeem, kan ook je poortautomatisering weleens storing geven. De systemen waarmee wij werken hebben een laag storingspercentage, maar storingen volledig voorkomen is helaas onmogelijk. Een groot deel van de storingen die bij ons gemeld worden, zijn in enkele minuten en zonder technische kennis op te lossen. Voor een efficiënte aanpak van storingen hebben wij daarom een checklist opgesteld. Hiermee is de kans groot dat je je poortstoring eenvoudig zelf kan lokaliseren en oplossen. Lees deze blog goed door en bewaar de checklist binnen handbereik. Kom je er toch niet uit? Dan staan we uiteraard klaar om je te helpen.
Bovenstaand stroomschema helpt je achterhalen wat de oorzaak is van je poortstoring. Download de checklist en bewaar een print binnen handbereik, zodat je weet wat je moet doen bij een storing. Gebruik je liever een digitale checklist? Maak dan gebruik van ons storingsformulier.
Check 1: Staat er spanning op de besturingskast?
Zonder stroomtoevoer zal je poort niet automatisch werken.
Mogelijke oorzaken van het ontbreken van spanning op de besturingskast zijn:
1) Een stroomstoring bij de netbeheerder. Controleer of er in je buurt storingen bekend zijn.
2) Een gesprongen zekering of kapotte aardlekschakelaar. Controleer of de betreffende schakelaar is ingeschakeld. Indien nodig laat je de stroomtoevoer controleren door je elektricien.
LET OP! Als de stroom regelmatig uitvalt bij gebruik van de poort, kan dat duiden op een bedradingsprobleem. Laat het probleem opsporen en verhelpen door je elektricien of door onze onderhoudsmonteur.
Check 2: Is er sprake van een blokkade?
Maakt de motor wel geluid, maar reageren de bewegende delen niet? Als de poortdelen niet openen of sluiten, wordt dat in veel gevallen veroorzaakt door een obstakel. Loop na of je de blokkade kan vinden en verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan steentjes of stokjes in de geleiders. Wanneer je poort is voorzien van een ondergronds systeem, maak dan ook de grondbakken goed schoon.
LET OP!
In de winter komt het wel eens voor dat aangevroren ijs de bewegende delen blokkeert. Ook ijs kan je zelf verwijderen, maar wees voorzichtig met de manier waarop. Bij slaan of breken loop je de kans op beschadiging of verbuiging van onderdelen, met onherstelbare schade tot gevolg.
Check 3: Hebben de fotocellen vrij zicht?
Automatische poorten maken gebruik van fotocellen ter beveiliging tegen gevaarlijke situaties. Deze sensoren werken met een lichtsignaal dat, zodra het wordt onderbroken, de poort niet meer zal laten sluiten.
Mogelijke oorzaken van een storing van de fotocellen:
1) Het zicht wordt geblokkeerd. Kijk met name naar bomen en struiken die rond de poort staan. Bij harde wind kunnen takken en bladeren de sensoren verstoren. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld vuilnis of oud papier dat bij de poort is neergezet.
2) Verkeerde afstelling van de fotocellen. De fotocel moet een klikkend geluid maken als je ervoor beweegt. Vaak brandt er dan ook een lampje. Als er geen obstakels zijn, maar de cellen maken geen geluid, dan zien ze elkaar niet. Het opnieuw afstellen van de fotocellen lost het probleem op.
LET OP!
Ben je niet zeker dat je de fotocellen zelf kan afstellen, bel dan voor een afspraak met de monteur. Fotocellen zijn delicaat en beschadigen bij een verkeerde aanpak.
Check 4: Zijn er batterijen aan vervanging toe?
Maak je gebruik van handzenders?
Als het lampje van je handzender niet brandt bij het indrukken, vervang dan de batterijen. Vaak kondigt een lege batterij zich al eerder aan door een verminderde werking van de handzender.
Heb je een schuifpoort?
Als een schuifpoort niet opent of sluit, kan het zijn dat de batterijen van het overdrachtssysteem moeten worden vervangen. Dit kastje zit bij de kopstijllijst van het schuifdeel.
Heb je een ontvanger van Bircher?
De ontvangers van Bircher waarschuwen voor lege batterijen door het geven van knipperende LED’s en een piepend geluid.
De levensduur van de gebruikte batterijen is ongeveer twee jaar, maar we adviseren om ze jaarlijks te vervangen. Vervang bij een slechte werking van de handzenders altijd eerst de batterijen voor je een monteur inschakelt.
TIP:
Voorkomen is beter dan genezen. De meeste storingen zijn een gevolg van achterstallig onderhoud. Lees daarom onze tips om poortstoring te voorkomen én laat je onderhoud jaarlijks uitvoeren door een van onze vakmannen. Hiermee verminder je de kans op hoge kosten door storingen en/of te snelle slijtage.
Voor meer informatie over de mogelijkheden, neem je contact met ons op.